Sunday, December 9, 2012

ITS YOU!!!!!!



....... CABARAN..BUKU...ILMIAH.... MOTIVASI......



"Tiada apapun yang mudah dalam hidup tetapi jika kita mempunyai disiplin tinggi dan bekerja keras untuk mencapainya anda pasti berjaya. Orang lain mungkin boleh memberikan nasihat, galakan dan sokongan tetapi kitalah yang menjelmakan mimpi menjadi realiti..... credited Khairul Eruwan...081212 in facebook..."- its really true......




Kita manusia memang selalu lupa.. Alhamdulillah banyak sangat buku-buku motivasi di pasaran... pick pay n read or else reading online.. zaman semua di hujung jari :).. mungkin diselangi dengan peningkatan umur dan keadaan sekeliling membuatkan D suka membaca buku-buku motivasi dan buku-buku agama.

Siapa yang menggalakkan D dalam membaca menambah ilmu

1. Agama;


sebenarnye lebih kepada kesedaran. dari situ kita lihat macamana agama menggalakkan D membaca :)

D di lahirkan di dalam keluarga ISLAM. Namun seperti lagu nyanyian Raihan IMAN tak dapat diwarisi.. Kerana D tak mahu D hanya Islam di IC tapi D bukan Islam seluruh JIWA dan RAGA.. moga Allah lindungi D, keluarga dan umat Islam sekalian. aamiin.

D mencari ilmu bukan hanya dari membaca buku-buku malahan D suka sangat menonton Tanyalah Ustaz hampir setiap pagi sebelum ke pejabat atau tgk ulangan mlm hari, Semanis Kurma, you tube, dgr ceramah online.. Ustaz Kazim, Ustaz Don, Ustaz Azhar dan lain-lain ceramah yang di upload di internet. tak kira la dari mana. kerana D tahu D tak sempat nak pergi dgr ceramah secara live.. Alhamdulillah sikit sebanyak membantu D.. 


2. Emak sebab Emak memang sangat suka membaca.. 


Ya Allah, satu hari dia boleh membaca banyak sangat buku.. boleh bertukar-tukar buku untuk Mak membaca. 

Ya Allah kesabaran Emak dalam membaca buku memang terserlah. Bayangkan D belikan 6 buah buku agama, masih sedar dalam ingatan.. masa tu jatuh tarikh hari ibu... D tak ingat pun tarikh tu.. tapi EMAK.. tulis atas buku yang D hadiah "Marhamah Binti Haji Noor, Hadiah Hari Ibu".... dalam tulisan JAWI ok!!!!!. 

Emak memberi inspirasi and you all out there tahu tak dengan membaca kita dapat mengelakkan diri kita dari jadi lupa, nyanyuk untuk orang tua-tua kerana .....dengan membaca otak kita akan sama-sama menjalankan aktiviti... :) it is prove to my MUM,,,, at the age 73 this year 2012.. dia tak nyanyuk.. membaca lancar dan sentiasa ada bahan untuk dikongsi dengan anak-anak dan relatives.. :)

Yang pasti Emak pernah cakap cita-cita emak dahulu ialah menjadi penulis.... :) so penulis kena banyak membaca buku... tapi D sangat hormat Emak, setiap bukuyang dibacanya pasti ada nota kaki.. hah ingat nota kaki kat buku pelajaran sekolah o uni ke.. Emak buat for her future reference tau :).

So sweet Mak.. love u Mak..


3. MORAL SUPPORT..


Defenitely he played his role model to me.. dalam kesibukan dia selalu menekankan bahawa ilmu itu penting... sangat-sangat penting. Baca semua buku yang boleh menambahkan pengetahuan. tak kira di mana berada cuba cari peluang menambah ilmu.. tak kira ilmu akhirat atau dunia. Bukan hendak mencabar mana-mana pihak bila dah banyak memabca buku tapi bila bercakap tanpa ilmu umpama pak pandir serius itu... biar diam tapi ada ilmu dari banyak cakap tapi kosong.. tin kosong sahaja... ia itu yang kita akan rasa bila x suka membaca..Allah sahaja tahu bila BLUR pasal any issues...

These is 3 EXTRA ORDINARY factors for me.. which always remind me to READ book, cari ilmu...


Wah this entry so serious.. it is not purpose D doing like this but.. it is all about motivation to myself. that is why D shared what Eruwan my Uni freind was sharing in his FB.. it really superb TRUE guys :)..

till then see u in the next entry which i purposely hang it just to let you guys TERTANYA-tanya... Galvanic Spa... :)... check it out guys


XOXO RM @ D 


No comments:

Post a Comment